torsdag 9 februari 2017

Bättre än tulpaner


När man fyller år kan man ibland få en liten slant för att göra sig glad. Förslaget var tulpaner. Det hade jag redan en stor bukett. Då fick det bli garn. För det gör mig glad.

För något år sedan träffade jag en brud med glimten i ögat. Vi var på en tillställning där vi tillsammans skulle bära bord. Det gick nästan bra.

Efter att det gått "nästan bra" och borden stod där de skulle frågade jag bruden vad hon hette och namnet klingade välbekant från mina forskarsessioner på internet. Jag hade burit bord med min idol.

Tuulia Salmela färgar och säljer underbara garner under namnet Louhittaren Luola. Jag har unnat mig garner från henne tidigare och har faktiskt en påse ull för spinning från hennes produktion. Just nu har jag siktet inställt på tunna sockor så hennes garn Väinämöinen blev mitt val.

När man har en extra slant och vill göra sig glad kan jag varmt rekommendera Louhittaren Luolas EIKU-serie. Det är härvor som inte riktigt följer normen och inte riktigt fyller måttet. Färgerna kan man få önska lite ditåt, men det blir alltid en överraskning. Åtminstone jag tycker det blir en extra specialeffekt av att få en överraskning och en känsla av att ta tillvara.

För i min värld är det som sticker ut och är udda det allra finaste.

Det kom ett meddelande i telefonen att ett paket väntade på mig i en postautomat. Eftersom det var nära jobbet var jag in på morgonen. Paketet låg i bilen och väntade hela dagen och innan jag körde hem blev det kalas på parkeringen. Så nöjd och glad över innehållet! Jag kom hem sent från jobbet så bilden blev mörkare än vad jag tänkte, men ni får använda fantasin.

  • En härva skiftande djupgrön. Vill söka upp ett mönster med blad eller andra organiska former. Eller kanske nåt som liknar löv från träd.
  • En härva blåturkos i skiftande toner. Som havet just innan åskan och regnstormarna. Funderar på nåt stilrent, stabilt, strikt.
  • En härva från ljust vårgrön till djupgrön till turkos. Vill experimentera genom att få in detaljer av ros-toner. Kunde funka med rosa-aprikos-gul. Tänker mig blommor och romantik.
  • En härva med ljus botten och fläckar av svart-grått-beige-rost. Får mig att tänka på en liten fågel, kanske en näktergal, i en björk.
Jag hoppas ni ser landskapet framför er. 

Nu ska här stickas sockor!

2 kommentarer:

  1. fint garn o grattis på födelsedagen

    SvaraRadera
  2. Tuulia Salmelas alla garn är underbara. Helt otroliga färger. En del av hennes garner ingår i den storsjal jag håller på med. Fler väntar på nya projekt. Och på fötterna har jag ett par sockor i Väinämöinen.
    Lycka till med dina sockor! Visa gärna bilder på de färdiga!
    Kram Nancy

    SvaraRadera