onsdag 28 december 2016

Mellandagsleverans


Nu tömdes lagret igen.

Det är en speciell känsla som infinner sig varje gång jag får skicka iväg allt vi gjort. Det blev mycket. Nu igen.

I baksätet på bilen finns ännu två blå kassar och två pappersväskor fulla.

Tacksam. Förvånad. Stolt. Inspirerad. Varm.

Från en försiktig början för några jular sedan till detta. Två stora leveranser inom kort tid precis då värmen behövs som bäst. Jag minns då jag önskade att vi skulle ha färdig värme i lagret innan värsta kylan. Vi är där nu. Personalen på mottagningscentralen kan på kort varsel förse tex ett barn med mössa, vantar, sockor och en varm tröja då januarikylan slår till. Hemlagad omsorg.



Den här julen har gett mig mycket betänketid. Och garntid. Jag har stickat sockor som vanligt. Och tänkt på framtiden. Hur fortsätter vi? Vilka former behåller vi och hur utvecklar vi oss?

Det får nog bli uppstädning i lagret och strategiplanering dessa sista dagar av året.

Några stora tankar snurrar redan nu.

Med växande ilska över hur människor i vårt land hamnar i kläm kan jag drabbas av uppgivenhet. Små stunder. Men vi är många som vill förbättra. Många som på olika sätt protesterar mot en hård värld. Det kan kännas futtigt med ett par sockor då livet står på spel. Jag tänker att vi får olika uppdrag i livet. Vår andel är att ge hopp. Direkt till människan. En omsorg om kroppen, hälsan och nuet. Andra får uppdraget att stå på barrikaderna. Slåss och strida för långsiktiga mål. För en bättre värld. För flera.

Alla behövs.

Med önskan om ett Gott Nytt År.

För den lilla människan och för vår värld.

Maria


4 kommentarer:

  1. En utmärkt nyårspredikan! Tack för att du orkar sortera och packa och förmedla det vi skickar till dig, Maria!
    Kram Nancy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Nancy! Tack för din insats, rutmorskan.

      Radera
  2. Jag önskar dig Gott Nytt År Maria. Jag hoppas det nya året för med sig goda ting till dig.
    Du har byggt upp något stort och fint och det ska du vara stolt över.
    Du behövs!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gott nytt år till dej Bibbi. Tack! Det är kul att få vara med och bygga en varmare värld.

      Radera