torsdag 5 april 2012

Glad påskfilt


Någon hade stickat flitigt och bytt färger ofta ofta. Någon hade också startat nytt projekt innan alla garnändar var fästa. Någon hade städat undan filten i lagret under trappan med färdiga och halvfärdiga projekt. Någon hade dåligt samvete och tyckte garnändar var tråååååkigt.

Såhär lagom till påsk och våren och alla färgerna dök den upp. Med många ofästa stumpar.

Jag kan meddela att Någon tagit sig i kragen och gjort den färdig nu.

Mönstret är inspirerat av den filt min farmor lagade åt min lillebror när han föddes nån gång på 80-talet.

Den stickas i tre steg.
  • Man börjar med tre maskor i ett hörn och ökar ut en maska i båda sidorna i början på varje varv tills filten är så bred man vill ha den. 
  • Sedan ökar man i ena sidan och minskar i den andra tills den är så lång man vill ha den.
  • Till slut minskar man i båda sidorna till maskorna tar slut.
Jag valde att göra färgbytena så att det blev en rät- och en avigsida, men  tänker mig att filten blir alldeles underbar i restgarner med slumpvisa färgbyten.

Här är garnet 7-bröder och lång rundsticka 4,5, om jag minns rätt.

Nu får den flytta till samma lillebror och ge "liten värme" som han säger.

2 kommentarer:

  1. Nämen va fin den blev! :D
    Jag gjorde också en liknande, startade med tre maskor och ökade. Fast det var med Pretty Baby-garnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Jag har sett bild på en i udda restgarner med valda färgnyanser. En sån skulle man göra.... Fast jag har babyfiltsbromsen på.

      Radera